Nå er det ferietid og klart for ferieturen. For deg som ikke vil kjøre med tilhenger bak sykkelen, er det viktig å planlegge både hva som skal få være med i bagasjen og hvordan bagasjen skal plasseres. Nå selges det sidevesker og toppbokser til alle motorsykler. For deg som kjører custom, er det mest vanlig med skinnvesker. Vi tok turen innom Motorhuset Rovik AS på Forus og ba om råd.
Det mest nødvendige er tannkost og visakort med dekning, startet deleansvarlig Rune Mæland med. Han kunne videre fortelle at det er viktig å ta med en boks med dekkskum i tilfelle punktering, og kjedespray. Stropp til å feste sykkelen med for deg som skal på ferje, er også et must. På ferjene får du som regel utdelt et tykt tau der en må ha gått gradene i speideren for å være med på leken. En skikkelig lås er alltid viktig, her kan MC-forhandlerne i distriktet hjelpe deg med både kjettinglås, bøylelås og skivelås.
Motorhuset Rovik AS har et eget stativ fra Motrax som også leverer “kaninører” til hjelm, sikkerhetsbolter for sikring av eksosanlegg, micro blinklys, alle typer stropper, øreplugger for en støyfri tur og cargo net der du enkelt kan stroppe fast en skipssekk, hjelm og diverse.
Det er også viktig at det personlige utstyret er på topp. Hvis hjelmen er gammel og det begynner å bli mer støy enn det som kjekt er, så kan det være på sin plass å bytte denne. Hansker og støvler skal helst være av den typen som tåler litt vann i tilfelle en skulle bli overrasket av denne type uting. Selvsagt er det nødvendig med klær som er vindtette og som har god beskyttelse på knær, albue, hofte og rygg.
Når det gjelder selve sykkelen, anbefaler verksmester Erik Sømme å sjekke dekkmønsteret, lufttrykket, olje og hjullagrene før en legger ut på langtur. Det er også på sin plass å sjekke verktøyet, og supplere dette hvis det trengs. Sjekk også bremser, alle lys og dempere. Skal du pakke opp sykkelen og ha med passasjer så er det viktig å både justere bakdempere og kjedet.
Til slutt har vi et litt spesielt tips til både MC-førere og bilførere. Ta en tur innom optikeren og sjekk synet før dere tar ut på ferieturen. Det er utrolig hva rett styrke på briller og linser kan gjøre med synet hvis man trenger det...
Så er det bare å sette seg opp på doningen og kjøre ned til Alpene. Vær også oppmerksom på at du ikke er like god sjåfør i begynnelsen av sesongen som du som regel er i slutten av den. Så når du kommer til svingene på Kvinesheia og har lyst til å dra på slik du gjorde i høst, så vær litt obs! Ta det rolig og la kroppen bli vant til å kjøre sykkel før du gir på. Det samme gjelder det å kjøre med passasjer.
Jeg husker fremdeles han som hadde lastet sykkelen tungt tok opp en passasjer på Moi. I første sving var forhjulet så lite nedi asfalten at han fikk følelsen av å kjøre traktor. Sykkelen bare gikk rett frem og begge havnet i grøfta. Heldigvis slapp passasjeren uskadet fra det og føreren ødela en bukse. Men sykkelen, en Yamaha Virago 1100, den ble aldri den samme igjen..
Redaktør -