Språkhistorie i høyeste potens

25.10.2016
Språkhistorie i høyeste potens
Fra englisc til English - Kristin Bech - Pax forlag 2016

Alt her i livet har en historie. Også språket. Det tenker vi ofte ikke så mye på fordi språket er noe de aller fleste forholder seg til automatisk, men den som har tid og ser etter, vil finne at her ligger det en helt ny historie og venter. En spennende historie som kan fortelle om liv og opphav – og om røtter. Det finnes sogar en yrkesgruppe som kalles språkforskere.

I den akademiske litteraturen finnes det bindsterke verk om de ulike språks opphav. Den som forsker i denne sjangeren, er ofte opptatte og engasjerte mennesker. Det ligger nemlig alltid noe nytt og venter. På den måten er dette fagområdet svært spennende – og selvfølgelig mest for den som driver med det.

Men heldigvis skrives det bøker som gjør at også vi andre kan få ta del i denne vitenskapen. Den nylig utkomne boken «Fra englisc til English» på PAX Forlag er et eksempel på dette. «Et språk blir til», er undertittelen. På 257 boksider tar forfatteren, Kristin Bech leseren med inn i språkets verden, og begynner man først å lese denne boken, er det vanskelig å legge den fra seg fordi den fenger og forteller om noe som angår oss opplyste mennesker som vet, men som ikke vet nok.

En interessant problemstilling som reises er bl.a. Hvilket språk man snakket i England før engelsk. Det er de færreste som sånn uten videre kan svare på dette, men det man kan slå fest er at engelsk stammer fra 450 år e.Kr. Og ble først snakket av angelsakserne som invaderte England. Derfra har det utviklet seg i mange retninger, og det er dette – denne veksten – foreliggende bok forteller om og gjør rede for.

«Fra englisc til English» er et spennende stykke arbeid. I tillegg til å være en språkhistorie, er boken også en kulturhistorie hvor språket settes inn i en tidskoloritt som gir det mening. Med dette som utgangspunkt blir «Fra englisc til English» også en aldri så liten historiebok som tangerer Englands historie. Det er således mange komponenter i dette som gjør «Fra englisc til English» til en meget verdifull og nyttig bok å lese for alle som vil strekke seg litt lenger enn til den vanlige skole-engelsken. Ære være den, men det finnes mye mer, og «Fra englisc til English» gir interessant svar.

Les og lær mer. Dette er spennende språkhistorie i høyeste potens!

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024 ...