De var alle overbeviste nazister

13.02.2017
De var alle overbeviste nazister
Norske frivillige i Waffen-SS - Geir Brenden og Tommy Natedal - Vega forlag 2017

Jeg sitter med en flau smak i munnen etter å ha bladd igjennom og lest – og ikke minst sett på bildene – i den 540 siders tykke boken om «Norske frivillige i Waffen-SS». Her får vi på mer enn 1 000 bilder presentert unge gutter – og noen jenter – som meldte seg frivillig til krigstjeneste; noe av den verste som fantes, for å slåss for den nasjonalsosialistiske idé. Altså må det ha tatt et konkret valg – et valg om å gå i nazistisk tjeneste. Å finne på eller se unnskyldninger eller formildende omstendigheter, er vanskelig.

Og alt dette til tross – Geir Brenden og Tommy Natedal bok på Vega forlag nettopp utkommet i 2017, er et imponerende stykke arbeid som man bare kan ta av seg hatten for og ønske velkommen i rekken av den øvrige krigshistorien. Det fyller hundrevis av hyllemeter, og ser aldri ut til å ta slutt.

Boken tar for seg SS-kompani etter SS-kompani som ble rekruttert i Norge, og forteller historien om disse. Det er sterkt å lese om f.eks. Politikompaniene og deres tilblivelse i et hærtatt Norge, hvor de kjempet og om hvordan de kom tilbake etter endt kamp ved fronten. Det er nesten patetisk å lese, for SS-kompanienes gutter meldte seg frivillig. Det er tragedien.

Boken er full av bilder. Det er bilder før, under og etter – gruppebilder og portretter, store og små, med fanger og flagg og våpen. Nesten så ille som det kan bli. Men alt er ekte å realistisk, og representerer en del av norsk historie som det er vanskelig å komme utenom. Bildene er samlet inn siden midten av 1980-tallet og kommer fra ulike kilder – private arkiver og folk som selv deltok i de ulike kompaniene.

Det er ingen tvil om at Brenden og Natedal har gjort et viktig stykke norsk, historisk arbeid, og det er hevet over tvil at deres bok er et meget viktig bidrag til den norske krigshistorien som vi hittil har hatt fragmenter av, men som her er samlet mellom to permer. Det gjør «Norske frivillige i Waffen-SS» til et viktig kildeskrift, et aldri så lite leksikon for hva som var hva og et stykke på vei også hvem som var hvem. I tillegg inneholder boken avslørende bilder fra frontkjemperkontoret i Oslo - og den gir et blikk inn i det ukjente livet til frontsøstrene.

Man blir verken glad eller oppmuntret av å lese denne boken, men man blir opplyst. Og for den som ønsker å vite mer om de ulike norske SS-kompanier, er denne boken et funn. De to forfatterne skal ha både ære og honnør for å ha vist interesse for dette og for å ha tatt den jobben med å skrive og sette boken sammen. Det er blitt en samling uten sidestykke i norsk krigshistorie.

Jørn-Kr. Jørgensen

Byggebransjemann med klare meninger

Byggebransjemann med klare meninger