Mesterlig om kristen sang og musikk

29.08.2019
Mesterlig om kristen sang og musikk
Forlaget
Olav Solvangs bok er et utmerket oppslagsverk.

Ikke siden Lunde Forlag As ga ut sitt sang- og salmeleksikon for flere tiår siden, er det kommet en så god fremstilling av den kristne sang- og musikkskatten som i Olav Solvangs bok «Rytmer rett i hjertet» – 636 sider med aktuelt stoff om kristen sang og musikk, artister, plateskap og «mellomspill» hvor vi får vite litt om hvordan historien på dette feltet har utviklet seg. Det er spennende lesestoff.

Solvangs bok handler først og fremst om mennesker – om utøvende sangere og musikere som på 60-, 70-, 80- og 90-tallet og kanskje litt lenger på ulike måter presenterte det vi sang og nynnet på i kristen sammenheng; på kurs, møter og samlinger. 70- og 90-tallet stod kanskje sterkest i denne sammenheng med det vi gjerne kalte «gospelmusikk» og ungdomskor som Ten Sing. Bevegelsen «Upp with People» og annet.

Mennesker ... Ja, noen engelske og noen få svenske er også med, men de som kanskje betød mest innenfor dette feltet fra Sverige, er ikke med. Det gjelder f.eks. Artur Erikson, Jan Sparring, Ingmar Hörnberg – og fremfor alt den TV-serien som betød aller mest for å fremme denne formen for musikk i vårt noboland – programmet «Minns du sången». Det ble sendt i prime time på lørdag kveld og var noe vi så på like mye som i Sverige som i Norge. Men tidene forandrer seg, og det forsvant. Men – heldigvis – samtlige programmer kan hentes frem på You Tube og fremdeles være til velsignelse.

Ingen ringere enn Aage Samuelsen får æren av åpne boken. Det er både rett og riktig, for ingen har som vekkelsespredikanten fra Skien betydd så mye for den kristne sang- og musikkskatten som Aage. En ting var at Skiens-mannen var en racer på gitaren og behandlet den like godt som Chet Atkins. Noe annet er at Aage skrev og komponerte sanger som er blitt kristenfolket til del i så vel Sverige som Norge; sanger som synges flittig på mer frie møter og hvor hovedeksponenten for sangene i dag er Emilia Lindberg; en ny, svensk sangevangelist som også har tatt norske hjerter med storm. Hun er forøvrig barnebarn av sigøynerpredikanten Målle Lindberg som på mange måter er Aages åndsbror i nabolandet. Emilia Lindberg er forøvrig ikke omtalt i boken – hun står ikke i det omfattende registeret bak som gjør det superlett å finne frem. Veldig bra register!

Aages kanskje mest kjente sang – «O. Jesus du som fyller alt i alle» – arrangert av ingen ringere enn Egil Hovland – har vært til velsignelse for mange. Og selv har jeg hatt noen av mine vakreste stunder i kirken når nettopp den sangen er blitt spilt. Aage kunne skrive musikk – ingen over og ingen ved siden. Jeg er glad for at Aage har fått så bred omtale i Solvangs bok. Selv om Aage også var en bajas, en posør og en hurragutt talte og sang han til hjertene. Det tjener derfor Solvang til ære at han har gitt Aage så mye plass.

«Rytmer rett til hjertet» har også med avdelinger om den kristne rocken og andre sofistikerte former denne anmelder ikke kan noe med. Delvis på grunn av alderen, men også fordi det er vanskelig å få noe igjen for det. Ære være den som gjør det og forstår seg på dette. Mangfoldet er som det skal være – stort. «De hundre blomster» blomstrer også innenfor det kristne sang- og musikklivet.

Olav Solvangs bok er et utmerket oppslagsverk. Det er fullt av bilder, forklaringer og opplysninger – og alle som leser har mye å lære. Olav Solvang har fulgt feltet i mange, mange år og har hyllene hjemme fulle av plater – EP, CD og LP, og det er ingen tvil om at den kristne sangen og musikken er en undervurdert genre i norsk musikkhistorie. Olav Solvang bøter på dette.

«Hvorfor skal djevelen ha all den gode musikken?» spurte Frelsesarmeens grunnlegger, William Booth. – Ja, hvorfor? Olav Solvang forteller i sin bok at slik er det ikke, for den kristne sangen og musikken er like god som all annen musikk.

Den som lytter med hjertet vil alltid få noe og bli velsignet.

Stikkord i denne artikkelen
olav solvang,