Trondheim – byen med de mange kunstverk

14.12.2021
Trondheim – byen med de mange kunstverk
Gustav Svihus Borgersen
Kunstguiden

Det er nesten ukjent at Sandefjord er den byen i Norge med flest skulpturer per innbygger i forhold til flatemål. Oslo ligger sikkert ikke langt etter, men nå seiler Trondheim opp som en skulptur- og kunstby. Den nettopp utkomne boken «Kunstguiden – utendørskunst i Trondheim sentrum» er med på å vise oss vei i dette spennende landskapet.

Kunsthistoriker Gustav Svihus Borgersen er forfatteren av denne meget gode håndboken i skulptur og kunstens verden i Stiftsstaden. Boken så å si svømmer over av informasjon og bilder om aktuelle kunstverk som enhver er velkommen til både å se og sette seg nærmere inn i. Dette er kultur av både klasse og rang, og bruker man boken aktivt er det nesten ikke grenser for hva man får innsikt i langs veien. Det beriker livet, rett og slett.

Noen ganger har jeg tatt flybussen fra Værnes til Nidarosdomen og gått av på stoppet rett på den andre siden av den store kirken. I all slags vær har jeg sett over mot denne nasjonale helligdommen og i klare øyeblikk har jeg skjerpet synet og festet blikket på en flott statue av kong Haakon VII. Raus og stram i full generalsuniform står han der på en flott sokkel og ser over Prinsensgate videre innover mot Kalvskinnet. Med en liten knekk i det ene beinet er det som om han vil bli med på turen innover mot Ilen kirke for å se på to andre kunstverk som finnes her, nemlig statuen av Cissi Klein og kulturparken oppkalt etter Julius Paltiel – Julius Paltiels plass.

Statuen av kong Haakon VII er laget av Stinius Fredriksen og har du ikke vært klar over den før du leser dette, må du ta en kikk. «Kunstguiden» er full av informasjon med kart til hvordan du finner frem – og ikke minst med meget nyttige opplysninger om selve kunstverket.

Det samme gjelder statuen av Cissi Klein som har sin statue på Museumsplass på Kalvskinnet. Kortversjonen om Cissi er at hun, fordi hun var jøde, ble arrestert av Statspolitiet 25. november 1942 og plassert i husarrest. 24. februar 1943 ble hun deportert med skipet MS «Gotenland» fra Oslo til Szczecin – og videre med tog til Auschwitz-Birkenau hvor hun ble drept rett etter ankomst 3. mars 1943. – Det som er bemerkelsesverdig med statuen, er at hun sitter på en benk med skoleveske foran seg. Beina hennes når ikke bakken. Denne detaljen – som mange overser – forteller at hun ikke rakk å begynne livet før den nazistiske jernhæl grep inn og tilintetgjorde henne i «natt og tåke» i det polske landskapet. Der hviler hun – og fred over hennes minne.

Litt annerledes var det med Julius Paltiel. Også han jøde, men i motsetning til de fleste jøder som ble deportert fra Norge til det tyskokkuperte Polen, overlevde han og kom tilbake til Trondheim etter krigen og fortalte om grusomhetene han og hans bysbarn ble utsatt for. – Plassen som bærer hans navn er tenkt som en bruks- og aktivitetspark. Midt i parken står det et rundt bord i alle regnbuens farger. Det virker blant mye annet også samlende; akkurat slik Paltiel virket i kampen mot antisemittismen og hatet.

Denne boken inneholder bilder og forklaringer på 178 kunstverk. Det begynner med Tordenskioldmonumentet og inkluderer det meste av det Trondheim har å by på av kjente – og noen ukjente - mennesker – Olav Tryggvason, Thomas Angel, Hjalmar Andersen og Arve Tellefsen m.fl. De er alle avbildet og forklart i denne meget praktiske boken som det er klokt å ha på innerlomma ved Trondheimsbesøk. Da får du mer ut av det hele – og bruker du boka riktig blir det mening i hvert skritt du tar.

Dette er gode greie

r. «Kunstguiden» til utendørskunsten er altså en meget god følgesvenn enten du er i Prinsensgate, i Erling Skakkes gate eller i et eller annet sentrumsnært område i Trondheim. Gå etter bokens medfølgende kart. Da finner du frem til «alt».

Den eneste innvendingen jeg har, er at denne boka skulle ha kommet for lenge, lenge siden. Trondheim og kunsten har mye å fortelle, og «Kunstguiden» – utgitt av Museumsforlaget – viser veien videre i et både ukjent og kjent landskap. Men går du deg vill, gjør det ingen verdens ting. Da ligger opplevelsene nærmere enn du tror – og kanskje du snubler over noe helt nytt.

Denne boken får min varmeste anbefaling.

–	Fordelen med å være redd for mye er at det ikke krever så mye å utfordre seg

– Fordelen med å være redd for mye er at ...