Vitnesbyrd fra en overlevende

06.09.2009
Vitnesbyrd fra en overlevende
Bare en overlevende

ANMELDELSE: Jan Faye Braadland overlevde tsunamikatastrofen. I "Bare en overlevende" gir han et innblikk i hva som skjedde både før, under og etter katastrofen - med overvekt på sistnevnte.

Man skulle tro at det å overleve en slik katastrofe var noe av det lykkeligste på jord. Tenk! Så mange døde. Så mange alvorlig kvestede. Men så overlevde jeg. Jeg! Uten en eneste skramme...

Slik er det imidlertid ikke, skal vi tro Jan Faye Braadland. Det mentale arret er vel så alvorlig som de fysiske lytene etter en skjellsettende opplevelse som den i Asia 2. juledag 2004. "Det å være bare en overlevende etter den største naturkatastrofen i moderne tid, har vist seg å være en stor belastning", skriver Braadland i boken, som er en blanding av prosa, lyrikk og fakta, ispedd fotografier av både kunstnerisk og dokumentarisk karakter.

Innledningsvis redegjør Braadland for hendelsene den tragiske formiddagen i 2004. Han bruker nærmest stikkordform i beretningen om den 10 meter høye veggen av vann som forandret livet til så mange mennesker. Denne delen av boken fungerer bra, stikkordsformen til tross, selv om det er noe underlig at Braadland velger å anonymisere sin kone, datter og hennes kjæreste.

Del II av beretningen består hovedsakelig av dikt av varierende kvalitet. Det er disse som skal formidle forfatterens sinnsstemning, og dermed forklare hvor belastende det er å være overlevende etter en katastrofe av slikt format. Braadland lykkes ikke helt i dette, og dermed faller noe av kjernen ved boken bort: Det er svært viktig for leseren å forstå hvordan overlevelse kan forvandles til en belastning.

Bokens tredje del er en kombinasjon av fakta og kommentarstoff, hvor det henvises både til leksikon, avisartikler, radiointervjuer og offentlige rapporter. Noe av dette kan kanskje være nyttig for andre som opplever katastrofer, men for den jevne leser blir det i overkant mye polemikk. Kanskje ville dette fungert annerledes dersom Braadland hadde lykkes i få fram sine egne sinnsstemninger på en bedre måte.

Hvorvidt boken fungerer etter intensjonen, vites ikke. Den er myntet på "etterlatte, pårørende og fagpersoner innen det krisepsykiatriske fagfeltet", og denne anmelderen hører ikke til noen av disse kategoriene. Det er ingen tvil om at det er et påkostet verk, både i design, format og fargebruk. Og tekstene er helt klart egnet for ettertanke, selv om mye av kritikken som i boken rettes mot både offentlige myndigheter såvel som forsikringsselskaper og helsevesenet er farget av forfatterens posttreumatiske stresslidelse. Fotografiene av Essi Frydenlund bærer vitnesbyrd om kyndig omgang med kameraet, selv om de i stil er noe ensartede. Likevel er det ingen tvil om at bildematerialet løfter sluttresultatet atskillige hakk.

BOKFAKTA:
Bare en overlevende
tekst og bilder i post-tsunamisk perspektiv