Det miljøvennlige verkstedalternativ

10.04.2003
Det miljøvennlige verkstedalternativ
Frank Bertelsen
verksmester hos Miljølakk AS

På karosseriverkstedet Miljølakk AS i Sandnes satses det på miljøvern. Og allerede nå ligger sandnesfirmaet langt foran miljøkrav som gjøres gjeldende først i 2007

 Tidligere var det vanlig å demontere og kaste støtfangere av plast når de var blitt skadet. Her demonterer og reparerer vi de skadede plastdelene, sier verksmester hos Miljølakk AS, Kjetil Birkeland.

Miljølakk AS har siden april dette året vært et av fire verksteder i Norge som er godkjent av Norsk Bilplastteknikk. De andre tre ligger på østlandet slik at sandnesfirmaet er enestående i distriktet når det gjelder kunnskap om reparasjon av bilplast. Godkjennelsen av Norsk Bilplastteknikk innebærer at verkstedet på Lura er det eneste i distriktet som oppfyller garantikrav utarbeidet av forsikringsselskapet IF når det gjelder plastreparasjoner. 

 

Travelt

Firmaet ble startet i fellesskap i 1999 av Sven Kvia, Auto 2000, Bilforum og Hermansen karosseri og lakk. Miljølakk AS fungerer i dag som karosseriverksted for de fire nevnte aktører, og har 11 ansatte. Arbeidsmengden er stor for de arbeidende.

- Vi kan reparere det meste av plast, også når det kommer til båter og industrideler. Men det er stort sett bil det handler om her. Vi har de fleste plastreparasjonsoppdragene fra Forus og Sandnes, så det er mye å ta fatt på, forteller Birkeland.

Også lakkdelen av verkstedet har det travelt. Om lag 60 biler er innom hver uke for å bøte på lakkskader. Miljøfokuset er ivaretatt også i denne delen av verkstedets arbeid.

- Miljølakk AS jobber med vannbaserte produkter slik utslippene er små. Målinger viser at de er godt under EUs miljøkrav. Krav som ikke tas i bruk før i 2007, sier Kjell Arne Sirnes, distriktssjef for BASF-Glasuit, et firma som har ansvar for opplæring og informasjon i norsk verkstedsbransje.

- Bilreparasjonsbransjen er et område hvor det skjer stadige teknologiske nyvinninger. Miljølakk ligger helt i spissen når det gjelder å ta i bruk ny kunnskap og teknologi, forteller Sirnes.

 

Del av sentraliseringsprosess

At aktører i bilbransjen går sammen om å starte verksteder, som i Miljølakks tilfelle, er en ”trend” i bransjen. Nye biler og bevisste forbrukere stiller stadig høyere krav til kvalitet på arbeid og utstyr. Nytt teknologisk utstyr koster penger. Mange penger.

- Miljølakk AS er en naturlig del av sentraliseringsprosessen i verkstedsbransjen. Når en skal satse på utstyr som holder tritt med utviklingen ellers i bilbransjen, blir det fort kostnadskrevende, og det blir mindre rom for mindre verksteder. Oss er det plass til, tror Birkeland om Miljølakk AS sin framtid.

 

Redaktør -

Nyheter

710 unike bilder

710 unike bilder

Medlemmene i Militærhistorisk forening ...

Ensomhet i coronatid

Ensomhet i coronatid

En bekjent satt hjemme en kveld og var inne ...

Nerver i høyspenn

Nerver i høyspenn

Stian Koxvig er klar med diktboken Et annerledes ...

Livshistore i form av dikt

Livshistore i form av dikt

i tekstsamling om forboden kjærleik ...

Heidi Austlid går fra IKT-Norge til Forleggerforeningen

Heidi Austlid går fra IKT-Norge til Forl...

Forleggerforeningens direktør Kristenn ...

Teater og revy

Nationaltheatret – Oslos og Norges storstue for edel kunst

Nationaltheatret – Oslos og Norges storstue ...

Nationaltheatret i Oslo sentrum, mellom Nationaltheatret ...

CIRKUS CIRKÖR på norgesturné - og kommer til Sandnes kulturhus 5. og 6 mai

CIRKUS CIRKÖR på norgesturné - og kommer ...

Svenske nysirkusstjerner sprenger grenser ...

Hold deg fast, og velkommen til Nordting!

Hold deg fast, og velkommen til Nordting...

Furoren seiler i kjølvannet når ...

Teaterstykket Closer med Nicolai Cleve Broch, Anders Danielsen Lie, Andrea Bræin Hovig og Gine Cornelia Pedersen

Teaterstykket Closer med Nicolai Cleve Broch, ...

CLOSER Av Patrick Marber Oversettelse og ...

Heia Flåklypa! På turné med Riksteatret

Heia Flåklypa! På turné med Riksteatret

Solan, Ludvig og den store melkespannkastekonkurransen ...