Lyrikkforlaget
Jeanette Ødegaard
Jeanette Ødegaard fra Aurskog-Høland har skrevet diktsamlingen «Håp» om barn og ungdom som ikke klarer å gå på skolen. Som mor til barn med skolevegring, bruker hun poesien til å belyse en krise mange familier står i.
Håp er en gripende diktsamling som kaster lys over de stille kampene mange unge kjemper med i hverdagen. Gjennom ærlige og nære dikt, berører forfatteren temaer som psykisk helse, ufrivillig skolefravær, utenforskap og sårbarhet. Perspektivet veksler mellom barnets, tenåringens og de voksnes følelse av utilstrekkelighet, men også håp. Dette er en samling som gir rom for ettertanke og innsikt - både for foreldre, lærere og ungdommen selv.
Bak rattet på en biltur med datteren fikk Jeanette Ødegaard ideen som skulle bli til hennes første diktsamling.
- Jeg tenkte at noe konstruktivt må jeg få ut av denne krisen, så begynte jeg å skrive, forteller den utdannede sykepleieren og tobarnsmoren.
Krisen hun refererer til, er den mange familier kjenner på når barn av ulike årsaker ikke klarer å møte opp på skolen. Som mor til to barn som har eller har hatt skolevegring, har Ødegaard fått en innsikt i hvor omfattende og komplekse disse utfordringene kan være.
Dikt som brobygger
Resultatet er diktsamlingen «Håp» – en ærlig og nær skildring av de stille kampene mange unge utkjemper i hverdagen. Gjennom poesien berører Ødegaard temaer som psykisk helse, ufrivillig skolefravær, utenforskap og sårbarhet.
- Med diktene prøver jeg å formidle hvilken krise disse familiene står i, forklarer forfatteren. Perspektivet veksler mellom barnets, tenåringens og de voksnes følelse av utilstrekkelighet, men også håp – noe tittelen på diktsamlingen understreker.
Mange av diktene er hentet fra virkeligheten og familiens egen situasjon, mens andre er fiksjon. Sammen skaper de et helhetlig bilde av en utfordring som berører stadig flere familier.
Et verktøy for forståelse
Ødegaard har bevisst valgt poesi som uttrykksmiddel for å skape forståelse og formidle følelser rundt skolevegring.
- Boken skiller seg ut fordi det er dikt om skolevegring og barns psykiske helse, sier hun om det som gjør diktsamlingen unik.
Målgruppen er bred – ungdom, foreldre og lærere, men også profesjonelle aktører som PPT, BUP og andre som er involvert i situasjoner med skolevegring, kan ha nytte av boken. Målet er å gi rom for ettertanke og innsikt for alle som møter disse utfordringene.
Fra krise til kreativitet
Når Ødegaard ikke skriver dikt eller jobber som sykepleier, finner man henne gjerne på en av sine daglige turer i naturen rundt hjemstedet i Aurskog-Høland. Hun trener styrke og har funnet en lidenskap i isbading.
- Jeg elsker sjokket som det kalde vannet gir og energien i etterkant av badet, forteller hun.
Det er kanskje ikke tilfeldig at en som søker spenning i det kalde vannet, også finner kraft i å skrive om vanskelige temaer. Både isbading og diktskriving kan sees som måter å møte det som er utfordrende på en konstruktiv måte.
Fortsetter engasjementet
Ødegaards engasjement for barn og ungdom som av ulike årsaker har utfordringer i skolehverdagen, stopper ikke med denne første boken. Hun har allerede tanker om en oppfølger, der temaet fortsatt vil være psykisk helse.
- Jeg syns det er så viktig, sier hun enkelt om hvorfor hun vil fortsette å skrive om disse temaene.
Med «Håp» har Jeanette Ødegaard gitt stemme til de som ofte ikke blir hørt – både barna som sliter og familiene som står ved siden av og vil hjelpe. Gjennom ærlige og nære dikt åpner hun for samtaler som er sårt tiltrengt, og viser at selv i de mørkeste periodene kan det finnes håp.
Kjøp boka her!
Redaktør -